Blaasproblemen bij het konijn

Mensen nemen voortaan een konijn als huisdier omdat het een zindelijk dier is. Het konijn maakt in zijn hok namelijk een toiletplaats en plast en poept alleen daar. Maar wat is er aan de hand als het konijn opeens niet meer zindelijk is en wat als de urine opeens rood kleurt in plaats van geel? Dit zijn twee symptomen die we zien bij konijnen met blaasproblemen en we zien deze tegenwoordig steeds vaker ontstaan.

Wanneer de urine van je konijn rood of oranje van kleur is, hoeft dit niet perse  bloed te zijn. Sommige kleurstoffen in het eten kunnen de urine ook verkleuren, bijvoorbeeld wanneer een konijn heel veel wortels te eten krijgt. Om te zien of de urine echt rood kleurt van het bloed, is er een urine onderzoek nodig bij de dierenarts. Door middel van een stick kan bloed of bloedkleurstoffen (hemoglobine) aangetoond worden en dit geeft aan dat er daadwerkelijk iets aan de hand is met de urinewegen van het konijn.

Er zijn verschillende oorzaken die bloed bij de urine kunnen geven, namelijk:

• een bacteriële blaasontsteking
  • een nierprobleem
  • blaaszand
  • blaasstenen
  • blaastumoren of baarmoedertumoren

Naast het onzindelijk worden en het bloedplassen zien we dat het konijn bijvoorbeeld ook meer gaat drinken. Het meer drinken kan een konijn gaan doen omdat het konijn pijn ervaart en van stress meer gaat drinken. Ook zal het konijn door meer te drinken meer gaan plassen en probeert het dier zo zijn blaas te zuiveren. De pijn kan zo hinderlijk zijn dat pijnuitingen worden gezien en het konijn kan zelfs humeurig worden.  Ze gaan vaak langgerekt op hun buik liggen. Door het meer plassen en de pijn kunnen konijnen zelfs incontinent worden. Dan blijven ze in de urine liggen en deze bevat een hoge dosis ammoniak dat bijtend werkt op de huid. Hierdoor kan de huid rond het voortplantingsorgaan, de buik en zelfs de gehele achterhand erg gaan ontsteken. Dit noemen wij urinebrand.

blaaszand

Bij het zien van één van deze symptomen is het verstandig om bij de dierenarts langs te gaan. Een onderzoek naar de blaas en een volledig klinisch onderzoek van het konijn zijn een prioriteit. Zoals hierboven al besproken is het belangrijk om de urine te onderzoeken, dus wordt er sterk aangeraden verse urine mee te nemen. Deze urine kun je het beste opvangen door het konijn een tijdje in een  plastic hok of bak te zetten zonder ondergrond (zoals hooi/houtkrullen). Het zal geen lange tijd duren voordat het konijn plast en deze urine kan in een potje mee naar de dierenarts genomen worden. De dierenarts kijkt het konijn goed na en voelt zo goed als het kan in de buik naar de blaas en andere organen. Bij een terugkomende blaasontsteking of bij erg veel bloed kan een röntgenfoto van de buik een volgende stap zijn naar een juiste diagnose. Op deze manier kunnen blaasstenen en blaaszand in beeld gebracht worden.

Nadat het konijn volledig is nagekeken en een diagnose is gesteld, wordt de blaasontsteking behandeld met een antibioticum gedurende 2 weken en krijgt het konijn ook een pijnstillend middel mee. Mocht er urinebrand zijn ontstaan is het belangrijk ook dit te behandelen. We adviseren om het konijn zo zuiver mogelijk te houden in zijn hok, dus meer bedding en vaker verschonen. Daarnaast de achterhand even te wassen en twee keer per dag in te smeren met een zalf. Mochten er blaasstenen of zand in de blaas gediagnosticeerd zijn op de röntgenfoto, dan zullen deze operatief verwijderd moeten worden. Na de operatie krijgt het konijn een speciaal dieet van ons mee, om de kans op terugkerende blaasstenen of zand kan verkleinen.