Ideopathische blaasontsteking

Wat is idiopathische cystitis?

Wanneer uw kat een blaasontsteking heeft en als er na het doen van verschillende onderzoeken (urineonderzoek, röntgenfoto, echografie) geen onderliggende oorzaak hiervoor is gevonden (zoals bijvoorbeeld blaasstenen, bacteriën of tumoren), dan spreken we van idiopathische cystitis.

Idiopathische cystitis wil zeggen blaasontsteking met onbekende oorzaak.

Er bestaan verschillende theorieën over mogelijke oorzaken. Een van deze mogelijke oorzaken is dat het zenuwsysteem dat de blaaswand aanstuurt overactief is. Een andere mogelijkheid is dat de beschermende eiwitlaag die de binnenkant van de blaas bekleedt beschadigd is. De blaas van deze katten bevat relatief veel pijnreceptoren en –vezels waardoor dus ook meer pijn ervaren wordt. Als deze pijnrceptoren in aanraking komen met de zure urine dan ontstaat er een pijnsensatie, de doorbloeding van de blaaswand verhoogt en de spieren van de blaaswand trekken samen. Ook komen er ontstekingscellen vrij die de pijnreceptoren en –vezels nog gevoeliger maken. Zo ontstaat een viscieuze cirkel.

Welke katten zijn gevoelig hiervoor?

Idiopathische cystitis wordt vaak gezien bij katten die gevoelig zijn voor allerlei vormen van stress. Het zijn vaak dikkere binnenshuis gehouden katten die met meer katten samenleven. Maar het kan ook voorkomen bij alleenlevende katten. Het is nog een raadsel waarom het wel ontstaat bij de ene kat en niet bij de andere kat van hetzelfde huishouden.

Bij stress moet we denken aan omgevingsstress (bijvoorbeeld nieuwe kattenmand, vloerbedekking, meubels etc.) of relationele stress (bijvoorbeeld nieuwe eigenaar, huisgenoot, nieuwe kat, verlies van medebewoner of kat etc.).

Behandeling

Er is helaas geen middel om de ziekte helemaal te genezen. Het enige wat gedaan kan worden is het bestrijden van de klachten en zo het verbeteren van de levenskwaliteit van de kat.
Onder begeleiding van de dierenarts kan de kat behandeld worden met pijnstillers en ontstekingsremmers, blaasontspanners en medicijnen die overprikkeling van het zenuwstelsel remmen. Deze medicijnen hebben slechts een gedeeltelijk positief effect op de problemen.

Wat kunt u zelf doen om terugkeer van de problemen te voorkomen?

Om herhaling van de problemen te voorkomen is het belangrijk om de voeding, het drinken en de omgeving van de kat te verbeteren.Veel drinken (en dus veel plassen) is erg belangrijk. Dit kan dmv het geven van natvoer (blikvoer, geweekte brokken) en door het stimuleren van drinken. Denk aan meerdere bakjes water, waterfonteintjes, water aanlengen met kattenmelk, zalmsmaak geven aan het water (ingevroren zalm in ijsblokjes in het water leggen). Zet het water niet in de buurt van de kattenbak. Zorg voor voldoende kattenbakken in huis: 1 per kat + 1 extra. Zet de kattenbakken op verschillende plaatsen/verdiepingen in het huis en zorg dat er kattenbakken met en zonder dak aanwezig zijn. Maak de kattenbakken regelmatig schoon. Dit zorgt voor de mogelijkheid van plassen en poepen zonder stress van eventuele andere katten.

Tenslotte is beweging belangrijk om stress kwijt te kunnen raken. Dit kan door de omgeving te verrijken met speeltjes, klim- en krabpalen.