Konijnenspreekuur

Elk jaar in mei is het weer zover, dan is er elke woensdagmiddag van 15.00 tot 16.00 uur een spreekuur speciaal voor konijnen. Natuurlijk kunt u dan uw konijn helemaal laten nakijken, maar tevens kan er gevaccineerd worden tegen een tweetal besmettelijke ziekten die konijnen kunnen krijgen. Dit is een speciale actie in de maand mei, waardoor je voor de enting een gereduceerd tarief betaalt.

Konijnen kunnen gevaccineerd worden vanaf 8 weken leeftijd en dit moet jaarlijks herhaald worden. Niet alleen konijnen die buiten zitten moeten gevaccineerd worden, ook de in huis levende konijnen worden sterk aangeraden langs te komen voor een vaccinatie.

Tegen welke ziekten vaccineren?

Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus dat het konijn binnendringt via de huid. Besmetting kan gebeuren door een beet van insecten of van een vlo of door penetratie van het virus bij een wond. Ook konijntjes die in huis leven kunnen besmet worden als insecten hen kunnen bereiken in de kooi. Myxomatose geeft typische huidverdikkingen ter hoogte van de oren, neus, oogleden en rond de geslachtsopening. De ziekte is niet te behandelen en dit zal leiden tot een sterfgeval, daarom is vaccineren van groot belang.

VHD is de afkorting voor Viral Hemorrhagic Disease, oftewel viraal hemorrhagische ziekte.

Het virus wordt door besmette konijnen uitgescheiden via speeksel, urine en ontlasting. Andere konijnen kunnen vervolgens besmet worden door de opname hiervan. Dit kan bijvoorbeeld door het eten van groenvoer wat aan de kant van de weg geplukt is en in contact is geweest met besmette wilde konijnen. Meestal treedt er acute sterfte op zonder voorafgaande symptomen. Een enkele keer zie je eerst bloederige neusvloei, niet eten en suf zijn.

Het spreekuur

Wanneer u van plan bent te komen naar het spreekuur hoeft u geen afspraak te maken, tussen 15-16 uur bent u vrij om binnen te lopen. Zorg dat u het konijn goed vervoerd, dit kan in speciale reismandjes maar ook een kartonnen stevige doos kan voldoende zijn. Luchtgaten zijn essentieel voor een goede ventilatie. Het is namelijk erg stresserend voor een konijn om vervoerd te worden en van een oververhitting kan het konijn erg ziek worden. U kunt het beste een krant of een oude handdoek als ondergrond gebruiken in de reismand. Eten en drinken zijn niet nodig om mee te nemen, vaak willen de konijnen niet eten in deze nieuwe omgeving. De dierenarts roept het konijntje binnen als het aan de beurt is. In de spreekkamer zal het konijn klinisch onderzocht worden, de oren worden na gekeken, het hartje beluisterd en de vacht geïnspecteerd. Mochten er problemen aan het licht komen of blijkt dat er een grondiger onderzoek nodig is, vragen we u om later op de dag of een andere keer terug te komen in verband met tijdsnood.

We zien u graag op ons konijnenspreekuur!

vlaams konijn